بر اساس گزارش IBGE، بخش سوم (تجارت و خدمات) 75.8 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در سال 2018 تشکیل می داد. بخش خدمات مسئول 60 درصد تولید ناخالص داخلی و تجارت 13 درصد بود. این مجموعه طیف گسترده ای از فعالیت ها را پوشش می دهد: بازرگانی، مسکن و پذیرایی، حمل و نقل، ارتباطات، خدمات مالی، فعالیت های املاک و مستغلات و خدمات ارائه شده به مشاغل، مدیریت عمومی (نظافت شهری، بهداشت و غیره) و سایر خدمات مانند آموزش، اجتماعی و غیره. خدمات بهداشتی، تحقیق و توسعه، فعالیت های ورزشی و غیره، زیرا شامل فعالیت های مکمل سایر بخش ها می شود.[292][293] کسب و کارهای خرد و کوچک 30 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند. به عنوان مثال، در بخش تجاری، آنها 53 درصد از تولید ناخالص داخلی را در فعالیت های این بخش نشان می دهند.[294]
گردشگری
نوشتار اصلی: گردشگری در برزیل
آبشار ایگوازو در مرز آرژانتین و برزیل
شهر استعماری اورو پرتو، یک میراث جهانی
گردشگری در برزیل یک بخش رو به رشد و کلید اقتصاد چندین منطقه از کشور است. این کشور در سال 2015 دارای 6.36 میلیون بازدید کننده بود که از نظر ورود گردشگران بین المللی به عنوان مقصد اصلی در آمریکای جنوبی و در رتبه دوم در آمریکای لاتین پس از مکزیک قرار گرفت.[295] درآمد گردشگران بینالمللی در سال 2010 به 6 میلیارد دلار رسید که نشاندهنده بهبود بحران اقتصادی 2008-2009 است.[296] رکوردهای تاریخی 5.4 میلیون بازدیدکننده و 6.8 میلیارد دلار دریافتی در سال 2011 به دست آمد.[297][298] در فهرست مقاصد گردشگری جهان، در سال 2018، برزیل با 6.6 میلیون گردشگر (و درآمد 5.9 میلیارد دلاری) چهل و هشتمین کشور پربازدید بود.
مناطق طبیعی محبوب ترین محصول گردشگری آن است، ترکیبی از اکوتوریسم با اوقات فراغت و تفریح، عمدتاً آفتاب و ساحل، و سفرهای ماجراجویی و همچنین گردشگری فرهنگی. از جمله محبوب ترین مقاصد می توان به جنگل بارانی آمازون، سواحل و تپه های شنی در منطقه شمال شرقی، پانتانال در منطقه مرکز-غرب، سواحل ریودوژانیرو و سانتا کاتارینا، گردشگری فرهنگی در میناس گرایس و سفرهای کاری به سائوپائولو اشاره کرد.[300] ]
از نظر شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری (TTCI) در سال 2015، که اندازه گیری عواملی است که باعث جذابیت توسعه تجارت در صنعت سفر و گردشگری هر کشور می شود، برزیل در رتبه 28 در سطح جهان، سوم قرار گرفت. در قاره آمریکا، پس از کانادا و ایالات متحده آمریکا.[301][302]
ویلاهای اجاره ای شمال و تفریحاتی که واجب هستند
مزیت های رقابتی اصلی برزیل منابع طبیعی آن است که در بین کشورهای در نظر گرفته شده در این معیار رتبه 1 را به خود اختصاص داده است و به دلیل مکان های میراث جهانی فراوان، رتبه 23 را برای منابع فرهنگی خود دارد. گزارش TTCI به نقاط ضعف اصلی برزیل اشاره می کند: زیرساخت های حمل و نقل زمینی آن هنوز توسعه نیافته است (رتبه 116)
و کیفیت جاده ها در رتبه 105 قرار دارد. و این کشور همچنان از عدم رقابت پذیری قیمت (رتبه 114) رنج می برد که بخشی از آن به دلیل مالیات بالای بلیط و هزینه های فرودگاهی و همچنین قیمت های بالا و مالیات بالا است. ایمنی و امنیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است: 75 در سال 2011، از 128 در سال 2008 افزایش یافته است.